Hudhälsa

Hudhälsa

Denna artikel handlar om hud och hudhälsa. Huden är kroppens största organ. När de är friska arbetar lagren hårt för att skydda oss. Men när det komprometteras försämras hudens förmåga att fungera som en effektiv barriär.

Vi har därför hittat de bästa sätten att förbättra hudhälsan för att stödja den i att bibehålla sin skyddande roll.

Med några enkla förändringar av din hudvårdsrutin kan du ha strålande snygg hud på nolltid. Din hud är spegeln i din kropp som avslöjar historierna om ditt liv. Från akneutbrott under tonåren till åldrande solfläckar och återspeglar både din ålder och din hälsa.

Funktion

Hud har många funktioner, vilket gör den till den ultimata multitaskeren i människokroppen. Dess viktigaste roll är att vara den första försvarslinjen mellan vår kropp och omvärlden och att skydda oss mot bakterier, virus och föroreningar och kemiska ämnen som vi stöter på arbetsplatsen och hemma.

Huden reglerar kroppstemperaturen, upprätthåller vätskebalansen och kontrollerar fuktförlusten. Det fungerar också som en barriär och stötdämpare, känner igen smärtupplevelser för att varna oss för fara och skyddar oss mot solens skadliga ultravioletta (UV) -strålar. Många faktorer påverkar din hud. Genetik, åldrande, hormoner och tillstånd som diabetes är inre faktorer som påverkar huden. Vissa av dessa kan du inte påverka, men det finns många externa faktorer som du kan.

Externa påverkare som oskyddad exponering mot sol och tvättning för ofta eller med för varmt vatten kan skada huden. En ohälsosam kost, stress, brist på sömn, inte tillräckligt med träning, uttorkning, rökning och speciella mediciner kan alla påverka hudens förmåga att fungera som ett effektivt skydd. Här är medicinska hudhälsotips som hjälper att motverka rynkor, ge en strålande glöd och hålla din hud smidig och mjuk året runt.

Ät en hälsosam kost

Det finns en stor industri med produkter som gör att din hud ser bra ut och som påstår sig bekämpa åldrande tecken. Men fuktighetskräm får bara hudens åldrande utvecklas på en djupare, cellnivå. Vad du äter är lika viktigt som de produkter du lägger på din hud. Din kost kan förbättra din hudhälsa inifrån och ut, så börja med att äta en hälsosam kost.

Livsmedel

Här är några livsmedel som har erkänts av forskning som gynnar hudhälsa. Mango innehåller föreningar med antioxidantegenskaper. Dessa föreningar hjälper till att skydda hudkomponenter, såsom kollagen. Tomater har fördelar och är förebyggande av hudcancer. En studie på möss avslöjade att den dagliga tomatkonsumtionen minskade utvecklingen av hudcancertumörer med 50 procent efter exponering för UV-ljus. Att konsumera tomater dagligen kan hjälpa till att skydda mot hudcancer.

Forskning har visat att lägga till tomatpuré i dina måltider kan hjälpa till att skydda mot solbränna. Efter 10 veckor hade personer som konsumerade 40 gram tomatpuré per dag 40 procent mindre solbränna än kontrollgruppen. Lykopen, det pigment som ansvarar för att ge tomaterna sin djupa röda färg, tros spela en roll i den skyddande effekten av tomater mot UV-skador. Olivolja är förknippad med en lägre risk för allvarlig ansiktsskada – det vill säga kumulativ hudskada som inkluderar rynkor, mörka fläckar och missfärgning, som är resultatet av långvarig exponering för solljus.